Door al deze onzekerheid en de zorgen die we ons maken door deze periode met Corona, gaat ons lichaam stresshormonen (cortisol en adrenaline) aanmaken. Hierdoor worden we alerter en zijn spieren meer gespannen. Ons lichaam is in een staat van paraatheid. We zijn in staat om te vluchten of te vechten. Echter tegen dit virus kun je niet letterlijk vechten en ervoor wegrennen kan ook niet.
Het gevolg is dat de stress zich ophoopt in ons lichaam. Je kan dit merken aan een verhoogde hartslag of een versnelde ademhaling. Andere lichamelijke klachten (hoofdpijn, maagklachten, misselijkheid of hyperventilatie) komen ook veel voor. Als gevolg van langdurige stress ontstaan slaapproblemen en raken mensen oververmoeid. Er ontstaat een negatieve cirkel.

Hoe om te gaan met deze stress- en angstklachten?
•       Probeer niet te veel informatie te lezen: volg alleen die informatie van erkende instanties (RIVM, rijksoverheid)
•       Zorg voor structuur in je dag
•       Zoek afleiding: hobby’s, leuke dingen
•       Blijf in beweging: wandelen buiten, oefeningen thuis, huishoudelijk werk
•       Houd zoveel mogelijk contact met andere mensen: via telefoon of beeldbellen
•       Probeer regelmatig te ontspannen: meditatie, muziek of ontspanningsoefeningen

Ontstaan er toch meer klachten of wilt u persoonlijk begeleiding: dan bent u van harte welkom bij de psychosomatische oefentherapeut!

Corona en Psychosomatiek